Prestaties Tram

Op deze pagina vindt u informatie over de belangrijkste cijfers rond de prestaties van HTM in het tramvervoer. Op deze manier ziet u in één oogopslag hoe we het doen in de Haagse regio. Deze informatie is bestemd voor iedereen die is geïnteresseerd in HTM en bevordert de transparantie over onze prestaties.

  • Onder de definitie 'Reizigers' verstaan we het gemiddelde aantal mensen dat per werkdag instapt in al onze trams.
  • Het onderdeel 'Ritten uitval' laat het aandeel van de vooraf afgesproken tramritten zien dat niet is gereden. De norm is dat HTM minimaal 99,6% van de afgesproken ritten rijdt, wat neerkomt op maximaal 0,4% rituitval (de rode lijn in de grafiek).
  • Bij 'Ritten op tijd' staat het aandeel van de tramritten dat HTM op tijd heeft gereden. Een rit is op tijd als de tram niet te vroeg vertrekt en niet meer is vertraagd dan 120 seconden. HTM moet per maand minimaal 90% van de ritten op tijd rijden (de rode lijn in de grafiek).

 

Onderaan deze pagina geven we een korte toelichting op de cijfers, ontleend aan de maandelijkse rapportage aan onze opdrachtgever Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH).

 

276 duizend
reizigers per werkdag in februari
279.000
november
280.000
december
257.800
januari
276.000
februari
0.37 %
ritten uitval in februari
0.46%
november
0.41%
december
0.34%
januari
0.37%
februari
0.4%
91.3 %
ritten op tijd in februari
90.2%
november
90.9%
december
91.7%
januari
91.3%
februari
90%

Toelichting cijfers februari 2018

Reizigers

De maand februari telde minder reizigers dan in februari vorig jaar maar vertoonde een lichte toename ten opzichte van januari. Dit komt doordat januari 2018 enkele werkdagen in de kerstvakantie had en er nog sprake was van de buitendienststellingen HS en Kerkplein.


Rituitval

De oorzaken van de rit uitval in de maand februari zijn vooral te wijten aan materiële en personele oorzaken, kleine verstoringen door technische problemen met voertuigen, wissels, seinen en stroomuitval.Op dinsdag 6 februari was er een stroomstoring en op woensdag 7 februari een wisselstoring in Zoetermeer.Op 28 februari was er nauwelijks railverkeer op lijn 15 mogelijk door een tram met een kapotte stroomafnemer. Ook was er sprake van verstoring in de dienstregeling door onaangekondigde demonstraties.

 

Ritten op tijd

Ook in de maand februari lag het percentage van de op tijd gereden ritten ruim boven de norm van 90%. HTM werkt continu aan de verbetering van de punctualiteit om het te vroeg vertrekken zoveel mogelijk te voorkomen.