Prestaties Tram

Op deze pagina vindt u informatie over de belangrijkste cijfers rond de prestaties van HTM in het tramvervoer. Op deze manier ziet u in één oogopslag hoe we het doen in de Haagse regio. Deze informatie is bestemd voor iedereen die is geïnteresseerd in HTM en bevordert de transparantie over onze prestaties.

  • Onder de definitie 'Reizigers' verstaan we het gemiddelde aantal mensen dat per werkdag instapt in al onze trams.
  • Het onderdeel 'Ritten uitval' laat het aandeel van de vooraf afgesproken tramritten zien dat niet is gereden. De norm is dat HTM minimaal 99,6% van de afgesproken ritten rijdt, wat neerkomt op maximaal 0,4% rituitval (de rode lijn in de grafiek).
  • Bij 'Ritten op tijd' staat het aandeel van de tramritten dat HTM op tijd heeft gereden. Een rit is op tijd als de tram niet te vroeg vertrekt en niet meer is vertraagd dan 120 seconden. HTM moet per maand minimaal 90% van de ritten op tijd rijden (de rode lijn in de grafiek).

 

Onderaan deze pagina geven we een korte toelichting op de cijfers, ontleend aan de maandelijkse rapportage aan onze opdrachtgever Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH).

 

268 duizend
reizigers per werkdag in augustus
306.200
mei
338.000
juni
283.000
juli
268.000
augustus
338
0.26 %
ritten uitval in augustus
0.42%
mei
0.41%
juni
0.25%
juli
0.26%
augustus
0.4%
92 %
ritten op tijd in augustus
91.1%
mei
90.8%
juni
90.8%
juli
92%
augustus
90%

Toelichting cijfers augustus 2018

Reizigers

De maand augustus telde minder reizigers dan in de maand juli en ook minder dan in de vergelijkbare maand in 2017. Het warme zomerweer heeft ervoor gezorgd dat tram 9 in augustus het meest aantal reizigers had.

Rituitval

De oorzaken van de rituitval deze maand waren overwegend te wijten aan personele en materiële aard. Ook is gebleken dat er ritten worden geregistreerd als uitgevallen, die in de praktijk wel hebben gereden. Tram 6 laat een relatief hoog uitvalpercentage zien. Onderzoek toonde aan dat GTL voertuigen in de tramtunnel geen aankomst- en vertrekmeldingen registreerde. Dit wordt verder uitgezocht.  Door werkzaamheden aan de RandstadRail sporen bij Leidschendam/Voorburg en aan de Schipholboog was de rituitval op tram 3 en 4 hoger dan normaal. Het aantal incidenten bij Leyenburg is sterk afgenomen door technische aanpassingen aan het seinenstelsel.

Ritten op tijd

Ook in de maand augustus lag het percentage van de op tijd gereden ritten boven de norm van 90%. HTM werkt continu aan de verbetering van de punctualiteit om het te vroeg vertrekken zoveel mogelijk te voorkomen.