Prestaties Tram

Op deze pagina vindt u informatie over de belangrijkste cijfers rond de prestaties van HTM in het tramvervoer. Op deze manier ziet u in één oogopslag hoe we het doen in de Haagse regio. Deze informatie is bestemd voor iedereen die is geïnteresseerd in HTM en bevordert de transparantie over onze prestaties.

  • Onder de definitie 'Reizigers' verstaan we het gemiddelde aantal mensen dat per werkdag instapt in al onze trams.
  • Het onderdeel 'Ritten uitval' laat het aandeel van de vooraf afgesproken tramritten zien dat niet is gereden. De norm is dat HTM minimaal 99,6% van de afgesproken ritten rijdt, wat neerkomt op maximaal 0,4% rituitval (de rode lijn in de grafiek).
  • Bij 'Ritten op tijd' staat het aandeel van de tramritten dat HTM op tijd heeft gereden. Een rit is op tijd als de tram niet te vroeg vertrekt en niet meer is vertraagd dan 120 seconden. HTM moet per maand minimaal 90% van de ritten op tijd rijden (de rode lijn in de grafiek).

 

Onderaan deze pagina geven we een korte toelichting op de cijfers, ontleend aan de maandelijkse rapportage aan onze opdrachtgever Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH).

 

210 duizend
reizigers per werkdag in juli
266.000
april
257.000
mei
265.000
juni
210.000
juli
0.21 %
ritten uitval in juli
0.57%
april
0.48%
mei
0.44%
juni
0.21%
juli
0.4%
93.2 %
ritten op tijd in juli
93.2%
april
93%
mei
92.7%
juni
93.2%
juli
90%

Toelichting cijfers juli 2017

Reizigers

Vanaf 1 juli reed HTM zomerdienst. De zomervakantie in de regio begon op 10 juli 2017.  Het aantal reizigers was hierdoor lager dan vorige maand (juni 2017) en ook lager dan in juli van vorig jaar.

Ook hebben de werkzaamheden bij Hollands Spoor grote impact op onze exploitatie en daarmee grote invloed op de reizigerscijfers.

 

Rituitval

Gedurende de zomerdienst (1 juli t/m 20 augustus) reden tram 3, 4 en tram 9 minder frequent. Door de werkzaamheden bij Hollands Spoor zijn de metingen rond Hollands Spoor niet meegenomen in de rapportage.

 

Ritten op tijd

Ook in de maand juli lag het percentage van de op tijd gereden ritten ruim boven de norm van 90%. HTM werkt continu aan de verbetering van de punctualiteit om het te vroeg vertrekken zoveel mogelijk te voorkomen.