Persbericht | Den Haag, 10 januari 2020
volgnummer 1

HTM voert automatische remhulp in op alle Aveniotrams

Extra hulp om aanrijdingen te voorkomen.

500.000 kilometer getest met positief resultaat

 

Begin 2019 kondigde HTM de invoering van een slim detectiesysteem (Advanced Driver Assistance Systems ofwel ADAS) aan, dat  trambestuurders helpt om aanrijdingen te voorkomen in onze drukke regio. Inmiddels is ruim 500.000 km afgelegd met dit systeem met positieve reacties. Trambestuurders gaven aan snel te wennen aan ADAS. Sommigen vonden het wel lastig om met onterechte meldingen om te gaan, zoals bijvoorbeeld in tunnels. Gebleken is dat het omgaan met deze situaties steeds makkelijker gaat naarmate een bestuurder er ervaring mee heeft opgedaan.

 

Gezien het merendeel positieve resultaten, voorziet HTM vanaf januari 2020 alle rood-grijze stadstrams (Avenio’s) met deze slimme remhulp. Uit de praktijk blijkt namelijk ook dat deze voldoende ondersteuning biedt aan de trambestuurder, die zelf volledig verantwoordelijk blijft voor het veilig besturen van de tram.

 

Verkeersveiligheid

Dagelijks grijpen de trambestuurders van HTM tientallen keren in om aanrijdingen te voorkomen. Het gaat vaak om fietsers en voetgangers die onvoldoende aandacht hebben voor het overige verkeer. Ook automobilisten die plotseling remmen of hun voertuig op het spoor stilzetten zorgen voor onveilige verkeerssituaties. Een tram heeft vanwege zijn zware gewicht een twee tot drie keer langere remweg dan een auto. Met de introductie van dit systeem wil HTM verkeersslachtsoffers en schade voorkomen.

 

HTM onderzoekt nog of de RandstadRailtrams van dit remhulpsysteem kunnen worden voorzien.

De remhulp is ook een van de eisen die HTM stelt aan de nieuwe lichting stadstrams die de verouderde rood-beige trams rond 2024 gaan vervangen.