Persbericht | Den Haag, 26 april 2018
volgnummer 4

Reizigers geven HTM weer een ruime voldoende

“Bij HTM staat de reiziger op één en daar werken we met zijn allen hard aan. Ik ben dan ook blij en zeer trots dat onze reizigers die inspanningen waarderen met voor het vierde jaar op rij opnieuw een hoger cijfer voor onze dienstverlening. Een gemiddelde van een 7,7 is een cijfer om trots op te zijn!” Algemeen directeur van HTM Jaap Bierman reageert hiermee op de vandaag bekend gemaakte cijfers van de jaarlijkse OV-Klantenbarometer.

De gemiddelde klanttevredenheid van reizigers met tram, bus en RandstadRail van HTM is in 2017 gestegen van een 7,6 naar een 7,7. Dat blijkt uit het jaarlijkse onafhankelijke en landelijke onderzoek naar de klanttevredenheid in het openbaar vervoer, de OV-Klantenbarometer 2017. Ook dit jaar zal HTM deze toenemende waardering vertalen in een eenmalige financiële beloning voor de medewerkers als blijk van dank en waardering. 

De cijfers
Het onderzoek laat een stijgende lijn zien in de beoordeling van reizigers van stadstram en bus. RandstadRail scoort in 2017 iets lager. De stadstram steeg met 0,3 naar een 7,8 (7,5 in 2016) en de reizigers waardeerden ons busvervoer met een 7,8 (7,7 in 2016). De tevredenheid over RandstadRail daalde in 2017 licht naar een 7,5 (7,6 in 2016). HTM heeft in de afgelopen jaren veel aandacht besteed aan het verbeteren van de reisinformatie bij verstoringen. En dat is merkbaar in de score van een 6,0: een stijging van 0,3 ten opzichte van 2016.   

Sterke groei RandstadRail
Jaap Bierman: “RandstadRail 3 en 4 scoren in 2017 een iets lager cijfer. Dat is vervelend, maar de reizigers geven de oorzaak duidelijk aan. De daling wordt veroorzaakt door de drukte en de groei. Dat blijkt uit een gedaald cijfer voor zitplaatskans. De sterke toename van het aantal reizigers zorgt ervoor dat mensen vaker moeten staan. In 2019 krijgt HTM de beschikking over tien nieuwe stadstrams. Daardoor stijgt de kans op een zitplaats. Wij danken onze reizigers voor hun vele gebruik van HTM.”
 

Zie voor alle resultaten  www.ovklantenbarometer.nl