Persbericht | Den Haag, 22 maart 2017
volgnummer 3

OV-klantenbarometer 2016: tevredenheid reizigers HTM opnieuw omhoog!

De klanttevredenheid van reizigers met tram en RandstadRail van HTM is in 2016 gestegen van een 7,4 naar een 7,6. Dat blijkt uit het jaarlijkse onafhankelijke en landelijke onderzoek naar de klanttevredenheid in het openbaar vervoer: OV-klantenbarometer 2016. Als enige vervoerder vertaalt HTM deze toenemende waardering in een eenmalige extra beloning voor de medewerkers.

Het onderzoek laat een stijgende lijn zien in de beoordeling van reizigers van stadstram en de lightrail RandstadRail. De stadstram kreeg een 7,5 (7,4 in 2015) en RandstadRail een 7,6 (7,5 in 2015). De reizigers waardeerden het vervoer van HTMbuzz opnieuw met een 7,7 net als in 2015.

Algemeen directeur Jaap Bierman van HTM over de positieve resultaten: “Opnieuw een stijging in onze klantwaardering. Ons doel is meer en meer tevreden reizigers en we zijn op de goede weg. Onze inspanningen betalen zich uit, want we klimmen flink in de landelijke ranking van OV-bedrijven. Stap voor stap zijn we bezig om de kwaliteit van onze dienstverlening gericht te verbeteren. Ik geef een compliment aan alle HTM’ers voor het bereiken van dit resultaat.”
 
De OV-Klantenbarometer richt zich op factoren als algemene waardering, zitplaats, netheid, informatie, tarief, frequentie en sociale veiligheid in het openbaar vervoer. Bierman: “We hebben afgelopen jaar veel geïnvesteerd in de reisinformatie bij verstoringen. Dat zien we nu ook in de cijfers terug want we zijn gestegen van een 5,4 naar een 5,8. Daarmee zitten we net boven het landelijke gemiddelde van een 5,7. Maar dat moet natuurlijk nog veel beter vinden wij, dus ook dit jaar zetten we daar vol op in. Je wilt als reiziger immers weten waar je aan toe bent bij verstoringen en daar hoort adequate reisinformatie bij.”