Persbericht | Den Haag, 24 augustus 2017
volgnummer 8

Digitaal kaartje in tram en bus succes

Het digitale kaartje op de mobiele telefoon voor het reizen in de tram en bus is een succes. Als eerste openbaar vervoerbedrijf in de Randstad introduceerde het Haagse OV-bedrijf HTM het digitale kaartje in maart 2017. Sindsdien verkocht het bedrijf bijna negentienduizend digitale kaartjes via een speciale app, waarvan een kleine achtduizend kinderdagkaarten. Hiermee komt HTM onder meer tegemoet aan de vraag om groepen kinderen zonder OV-chipkaart makkelijk onder begeleiding te laten reizen, met verschillende digitale kaartjes op één smartphone.

Reizigers kunnen het digitale kaartje met hun smartphone kopen in de HTM Ticket app. Dit is handig voor mensen die geen OV-chipkaart of papieren kaartje gebruiken. Ook voor klanten die geen contant geld gebruiken vormt de app een alternatief om makkelijk een digitaal kaartje te kopen. Voordeel van het gebruik van de app voor gezinnen, groepen of dagjesmensen is dat zij gezamenlijk op één smartphone kunnen reizen met verschillende digitale kaartjes. De prijzen zijn gelijk aan die van papieren kaartjes en het bespaart de klant een bezoek aan de voorverkoopadressen. De betaling loopt via iDEAL of een creditcard. Na het kopen van het kaartje is tijdens het reizen geen verbinding met internet nodig.

De app is gratis te downloaden in de Google Play store voor Android smartphones en de Apple store voor de iPhone. De klant kan kiezen uit een uurnetkaart van 3,50 euro, een dagkaart van 6,50 euro of een kinderdagkaart van 2,50 euro.