Persbericht | Den Haag, 20 december 2017
volgnummer 14

Aantal gebruikers digitale diensten HTM groeit

Een groeiend aantal mensen maakt gebruik van de digitale diensten van het Haagse openbaar vervoerbedrijf HTM. Zo kopen steeds meer reizigers digitale kaartjes via de smartphone en stijgt het gebruik van gratis wifi op drukbezochte halten. Ook krijgen meer mensen verloren voorwerpen terug via internet en communiceren met HTM via de nieuwe WhatsApp dienst. Hiermee speelt de stadsvervoerder in op de groeiende behoefte in de samenleving naar het gebruik van digitale diensten binnen het openbaar vervoer.

Sinds mei 2017 kunnen reizigers elke dag tot tien uur ’s avonds contact opnemen met HTM via WhatsApp op het nummer 0653 369 754. Inmiddels registreerde HTM in totaal 2.000 unieke WhatsApp contacten en groeit de belangstelling elke maand. Deze reizigers verkiezen een app boven een telefoongesprek via het nummer 0900-4864636. Een app is soms handiger in situaties waar niet gebeld kan worden of om informatie na te lezen.

Het aantal reizigers dat gratis wifi gebruikt op de veertig druk bezochte halten groeit elke maand. Sinds de start van de tweejarige proef in februari 2017 groeide het aantal unieke gebruikers van ruim 2.500 naar ruim 16.000. Het aantal keren dat verbinding werd gemaakt steeg van 3.600 keer in februari naar 54.700 keer in oktober 2017. Met de gratis wifi dienst veraangenaamt HTM de minuten wachttijd voor de reiziger.

Ook kopen steeds meer mensen een digitaal kaartje voor tram of bus via hun smartphone. HTM is het eerste OV-bedrijf in de Randstad dat deze mogelijkheid sinds maart 2017 aanbiedt. Sindsdien verkocht het bedrijf 40.000 digitale kaartjes via een speciale app, waarvan 11.500 kinderdagkaarten. Hiermee komt HTM onder meer tegemoet aan de vraag om groepen kinderen zonder OV-chipkaart makkelijk onder begeleiding te laten reizen, met verschillende digitale kaartjes op één smartphone.

Het percentage verloren voorwerpen dat reizigers weer terugbezorgd krijgt via de website www.htm.nl is gestegen naar 24 procent. Dit was vier procent vóór introductie van de dienst in mei 2016. Als eerste openbaar vervoerbedrijf in Nederland introduceerde HTM een slimme combinatie van internet en logistiek. Reizigers waardeerden dit initiatief met de ‘Blije Reizigersprijs 2016’.

De praktijk van de digitale HTM diensten is te zien in  dit filmpje