Persbericht | Den Haag, 13 september 2016
volgnummer 15

Stille stroom voor Haagse trams

Het Haagse openbaarvervoerbedrijf HTM pakt brommende transformatorhuisjes aan met een innovatieve oplossing.
Op vier plekken in Den Haag plaatste HTM de eerste ondergrondse voedingsstations die mooi zijn weggewerkt in de omgeving en in alle stilte stroom leveren aan het tramnetwerk. Ze voldoen aan de toegenomen vraag naar elektriciteit voor de zestig nieuwe stadstrams en hun voorgangers. Bovendien kunnen ze energie leveren aan ander elektrisch vervoer in de toekomst, zoals elektrische bussen.

HTM bedacht het innovatieve concept om de stroomvoorziening stiller te maken en tegemoet te komen aan de wensen van omwonenden die geen transformatorhuisje in hun buurt willen. De ingenieurs en energiespecialisten van HTM kwamen met de oplossing: een ondergrondse betonnen container met een energiezuinige transformator en besturingstechniek. HTM hield bij het ontwerp rekening met de toekomst van milieuvriendelijk vervoer. Zo moesten de slimme ondergrondse voedingsstations ook zijn berekend op het leveren van energie aan bijvoorbeeld elektrische bussen en fietsen. Maar ook aan de elektrische auto’s die de medewerkers nu zelf al gebruiken voor hun werk. De komst van de zestig nieuwe stadstrams met meer vervoerscapaciteit en airconditioning maakte dat HTM ook de energievoorziening moest moderniseren. De nieuwe ondergrondse voedingsstations zijn dan ook net als de nieuwe stadstrams uitgerust met de nieuwste energiezuinige technologie. 

Loungebanken

Het grootste ondergrondse voedingsstation plaatste HTM vlakbij het Haagse Malieveld. Omdat de transformatoren met lucht worden gekoeld moesten de ventilatiekanalen mooi worden weggewerkt in het parklandschap aan de Koekamp. Dat gold ook voor de ingang naar de ondergrondse ruimte. De landschapsarchitect van de gemeente Den Haag bedacht een elegante oplossing: twee enorme groene loungebanken bovenop het bouwwerk. Op andere locaties in de stad plaatste HTM kleinere ondergrondse voedingsstations die in een fabriek kant-en-klaar werden afgebouwd en met een dieplader naar de Hofstad werden vervoerd. De ondergrondse plaatsing gebeurde in een paar uur tijd met zo min mogelijk overlast voor de buurt. Een natuurstenen bankje op het dak markeert de plek van het voedingsstation. voedingsstation