Persbericht | Den Haag, 22 maart 2016
volgnummer 06

Resultaten OV-Klantenbarometer 2015

OV-Klantenbarometer 2015: HTM beste busvervoerder in Randstad, stijging klanttevredenheid railvervoer

Het Haagse openbaar vervoerbedrijf HTM is de beste busvervoerder in de Randstad en de klanttevredenheid van reizigers in het railvervoer is gestegen. Dit zijn de belangrijkste conclusies uit het jaarlijkse landelijke onderzoek naar de klanttevredenheid van reizigers in het openbaar vervoer, de ‘OV-Klantenbarometer 2015’. HTM vertaalt de stijgende waardering in klinkende munt voor de medewerkers, door ze eenmalig extra te belonen. Het bedrijf is de eerste en enige vervoerder in Nederland die de beloning van medewerkers koppelt aan de uitkomsten van dit onderzoek. 

Het onderzoek laat een stijgende lijn zien in de beoordeling van reizigers van het Haagse openbaar vervoer. De score voor de HTM-stadsbus in 2015 steeg naar een 7,7 (7,5 in 2014). De reizigers waarderen het railvervoer van HTM ook hoger. Zo kreeg de stadstram een 7,4 (7,3 in 2014) en de lightrail RandstadRail 3 en 4 een 7,5 (7,4 in 2014). Algemeen directeur Jaap Bierman van HTM over de stijgende resultaten: “Ik ben trots op alle medewerkers van HTM. Dankzij hun inzet zijn onze klanten meer tevreden over onze dienstverlening. Dit draagt bij aan ons doel om meer en meer tevreden reizigers te winnen. Dit resultaat bewijst dat HTM de juiste partij is voor het in de wacht slepen van de concessie voor het railvervoer in de Haagse regio, waarover medio 2016 een besluit valt.“

Verder verbeteren

De ‘OV-Klantenbarometer’ richt zich op factoren als algemene waardering, zitplaats, netheid, informatie, tarief, frequentie en sociale veiligheid in het OV. Bierman is verheugd over de resultaten, maar wil verder verbeteren. “We zijn er nog niet. Als reiziger wil je bijvoorbeeld direct weten waar je aan toe bent als er een verstoring is. We investeerden in het verbeteren van onze reisinformatie bij verstoringen en dat leidde tot een stijging van de tevredenheid daarover. Maar dat kan beter en daar gaan we in 2016 verder mee aan de slag.”

Noot voor de redactie/niet voor publicatie:

Voor meer informatie: HTM Woordvoering, telefoon: (070) 374 9494.
Het volledige onderzoek is hier te downloaden.