Persbericht | Den Haag, 10 maart 2015
volgnummer 08

Genomineerde innovatie is winst voor de reiziger

Een innovatie van tramrail-bevestigingen, waardoor in de toekomst minder overlast ontstaat voor de reiziger, is genomineerd voor de Rail-Tech Innovation Award. De bekendmaking van de winnaar is op 18 maart aanstaande op de Rail-Tech vakbeurs. De nieuwe bevestigingen zijn ontworpen door HTM medewerkers Jos van Buuren en zoon, Bas van Buuren, samen met Alom, die ze ook in productie genomen heeft. 

Winst voor de reiziger

Voorheen moest het tramverkeer bij werkzaamheden soms langere tijd omgeleid worden omdat bij de tramrail-vervanging niet alleen de rails, maar ook de bevestigingen ervan en daarmee de hele betonlaag tussen de sporen uit moest. Dankzij deze innovatie, die er voor zorgt dat de rail- bevestigingen hergebruikt kunnen worden, rijdt het tramverkeer tijdens werkzaamheden gewoon door. Het grootste deel van de betonlaag kan namelijk blijven liggen en dus mogen de trams eroverheen rijden. Deze innovatie is al toegepast op de Lijnbaan in Den Haag.

Winst voor milieu en omgeving

Los van de beperking van de overlast voor de reiziger kan er ook milieuwinst geboekt worden met onder andere, de besparing die op beton gedaan kan worden. Zo kan er in de toekomst op de Lijnbaan in Den Haag, op een traject van circa 80 meter, per onderhoudsbeurt bijna een half miljoen kilo beton minder gebruikt worden. Dat is 200m3, 10 betonwagens vol. De omgeving heeft minder overlast van bouwgeluid, onder andere omdat er minder beton wordt verwijderd.


Noot voor de redactie, niet voor publicatie: 
Bel voor meer informatie met HTM Woordvoering: 070 - 374 9494.