Wij helpen je graag

Op maandag t/m vrijdag van 08.00 - 20.00 uur, op zaterdag, zon- en feestdagen van 09.00 - 17.00 uur.

Openingstijden - Servicewinkels

OVpay

  • Wat is OVpay?

    OVpay is de nieuwe manier om in- en uit te checken in het OV. Check in met je contactloze betaalpas, creditcard of mobiel.

  • Waarom OVpay?

    In de 16 jaar dat de OV-chipkaart nu bestaat, zijn er betere en betrouwbaardere technieken ontwikkeld. Ook worden nieuwe manieren van betalen toegevoegd. Denk dan aan de betaalpas, reizen op GPS, creditcard, mobiel. De huidige OV-chipkaart maakt op termijn plaats voor een nieuwe OV-chipkaart met nieuwe technologie. Voorlopig kan iedereen gewoon in- en uitchecken met de vertrouwde OV-chipkaart.

  • Wie doen er allemaal mee met OVpay?

    Alle OV-bedrijven in Nederland doen mee, maar de introductiedatum verschilt per vervoerder. HTM start in het najaar van 2022. Een actueel overzicht van alle deelnemende OV-bedrijven vind je op www.ovpay.nl

  • Waar kan ik meer info over OVpay vinden?

Geld terugvragen

Kaartje kopen?

  • HTM 2-Uurskaart

    Met deze kaart reis je 2 uur met de bussen en trams van HTM. Overstappen is toegestaan. De 2-Uurskaart kost € 4,50 per persoon. 

    Meer info

  • HTM Dagkaart

    Met deze kaart reis je de hele dag onbeperkt met de bussen en trams van HTM. Overstappen is toegestaan. De HTM Dagkaart kost € 8,00 per persoon.

    Meer info

  • HTM Kinder Dagkaart

    Reis je met een kind van 4 t/m 12 jaar? Koop dan de Kinder Dagkaart. Met dit kaartje reist een kind de hele dag onbeperkt met de bussen en trams van HTM. De Kinder Dagkaart kost € 1,00 per persoon.

    Kinderen onder de 4 jaar reizen gratis!

    Meer info

  • HTM Kinder Groepskaart

    Reis je met een groep kinderen? Kies dan voor de HTM Kinder Groepskaart. Met deze kaart reizen maximaal 10 kinderen (4 t/m 18 jaar) en 2 begeleiders (vanaf 19 jaar) met alle trams en bussen van HTM. Handig voor een schoolreisje, kinderfeestje of familie-uitje! De Kinder Groepskaart kost € 25,50.

    Meer info​​​​​​​

  • HTM 3 dagenkaart

    Met de 3 Day The Hague Travelcard reis je 3 dagen lang met alle bussen en trams van HTM. Bij aanschaf van het kaartje krijg je een informatiegids over het reizen naar alle bezienswaardigheden in Den Haag, Delft, Zoetermeer en Scheveningen. De HTM 3 dagenkaart kost € 20,00 per persoon en is geldig vanaf de eerste check-in tot en met het einde van de 3e dag.

    Meer info

  • Tourist Day Ticket

    Met de Tourist Day Ticket reis je één dag onbeperkt met het vervoer van HTM, RET, Arriva, Connexion, EBS, Qbuzz en Waterbus in Zuid-Holland. De Tourist Day Ticket kost € 15,50 per persoon.

    Meer info

  • P+R Hoornwijck: parkeren en tramretour

    Reis je naar Den Haag centrum maar wil je files vermijden en voordelig parkeren? Kies dan voor P+R Hoornwijck. Parkeer je auto goedkoop en reis met de tram naar het centrum van Den Haag.

    Meer info

Abonnementen en korting

  • HTM Maandkorting

    Ben je tussen de 12 en 64 jaar en reis je regelmatig met HTM? Kies dan voor HTM Maandkorting! Met dit abonnement krijg je 20% korting op alle ritten met HTM. Deze korting wordt ook in de spits en weekenden verrekend op het saldotarief. Let op: HTM Maandkorting kost tijdelijk € 3,- per maand. Ontdek je voordeel.

    Meer info

  • Regio abonnement

    Reis je vaak in de regio Den Haag - Rotterdam - Zoetermeer - Leiden? Kies dan voor het Regio Abonnement. Hiermee reis je onbeperkt met de bus, tram en metro binnen een zelf uitgekozen gebied. Zo heb je de prijs zelf in eigen hand.

    Meer info

  • Altijd korting abonnement

    Pak je regelmatig de bus, tram, of metro in heel Nederland? Kies dan voor het Altijd Korting Abonnement. Hiermee heb je op iedere OV-reis korting, geldig bij ieder openbaar vervoersbewijs in Nederland.

    Meer info

  • Abonnement voor Haagse Ooievaarspashouder ouder dan de AOW-leeftijd

    Ben je ouder dan de AOW-leeftijd en in bezit van de Haagse Ooievaarspas? Dan heb je recht op gratis reizen met de trams en bussen van HTM. Vraag Gratis Reizen aan op de OV-chipkaart.

    Meer info

  • Abonnement voor jongeren met een Haagse Ooievaarspas

    Ben je tussen de 12 t/m 17 jaar oud en in bezig van de Haagse Ooievaarspas? Dan kun je bij Stichting Leergeld Den Haag een HTM abonnement en een persoonlijke OV-chipkaart aanvragen. Het HTM abonnement is geldig in alle trams en bussen van HTM tijdens het weekend (zaterdag en zondag) en officiële schoolvakanties. Let op: Het abonnement is niet geldig in de HTM Nachtbus.

    Meer info

  • Kan ik mijn HTM abonnement combineren met NS Flex?

    Dit kan zeker! Let op: Om een HTM abonnement met NS Flex te combineren, moet je het Bus/ Tram/ Metro-deel van NS Flex op de OV-chipkaart deactiveren. Neem hiervoor contact op met de klantenservice van NS.

    Na deze deactivatie reis je bij HTM en alle andere stads- en streekvervoerders in Nederland op saldo. Bij HTM profiteer je dan van het voordeel van het HTM abonnement, zoals je nu ook gewend bent. Let op: zorg voor voldoende saldo op de OV-chipkaart!

  • Regio maand- of jaarabonnement stopzetten?

    Wil je een Regio Maand- of Jaarabonnement stopzetten? Ga hiervoor naar een HTM Servicewinkel.

    • Een Regio Maandabonnement kan kosteloos worden stopgezet t/m de tweede dag na de ingangsdatum van het abonnement.
    • Een Regio Jaarabonnement kan ook op andere tijdstippen worden stopgezet. Het bedrag van de ongebruikte maanden wordt teruggestort, behalve de laatste 2 maanden omdat deze cadeau worden gegeven bij het abonnement.

    De administratiekosten voor het stopzetten of beëindigen van het contract zijn € 5,-

HTM Fiets

  • Hoe gebruik ik een HTM Fiets?

    Het is heel makkelijk om een HTM Fiets te gebruiken! Dit werkt als volgt:

    1. Download de HTM Fiets App en maak een account aan.
    2. Ga in de app naar Betaling en voeg hier saldo toe. Dit kan via iDeal en creditcard.
    3. Op de kaart zie je waar de dichtstbijzijnde HTM Fietsen zijn. Deze staan verdeeld over 35 dropzones in regio Den Haag.
    4. Klik op de fiets die je wil reserveren en kies voor Reserveren. Je kan de fiets ook direct gebruiken, klik dan op Rijden / Huur Fiets. Let op: de huur begint dan direct!
    5. Als je bij de fiets bent aangekomen, ontgrendel je het fietsslot met de app. Scan de QR-code op de fiets of toets het fietsnummer in. Na ontgrendelen springt het slot automatisch open.
    6. Gebruik de HTM Fiets naar eigen wensen. Vergeet niet om de fiets op slot te zetten als je deze ergens parkeert!
    7. Uitgefietst? Check de app om de dichtstbijzijnde dropzone is om de fiets weer in te leveren.
    8. Vergrendel de fiets door op Einde rit te drukken in de app en zet de fiets handmatig op slot. Let op: Als een fiets met open slot wordt achtergelaten ben je als huurder aansprakelijk als de fiets wordt gestolen.

    De huurkosten worden automatisch verrekend met je saldo. Als het saldo na afrekening negatief is moet je dit weer aanvullen voor een volgend gebruik.

  • Hoeveel kost het om een fiets te huren?

    • Per 30 minuten-tijdsblok                               € 1,00
    • Maximaal dagtarief* (24 uur)                        € 5,00
    • Pauzetarief (per uur aaneengesloten)          € 0,50

    *Bij gebruik van dezelfde reservering

    Let op: Kijk voor speciale aanbiedingen en promoties in de HTM Fiets app onder Promo's.

  • Waar kan ik meer info over HTM Fiets vinden?

  • Wat verandert er per 1 januari 2024?

    Per 1 januari 2024 is HTM Fiets alleen nog beschikbaar bij Station Lansingerland en de Dutch Innovation Factory in Zoetermeer. Eerder verdwenen ook de dropzones in Den Haag, Leidschendam-Voorburg en Rijswijk vanwege een te laag gebruik.

  • Welke dropzones blijven open?

    De dropzones station Lansingerland en de Dutch Innovation Factory blijven beschikbaar. Gebruik je de HTM fiets vanaf station Lansingerland? Ontdek ons speciale dagtarief, onder Promo's in de app!

Gevonden voorwerpen

Boetes

  • Wat is een boete?

    Een boete (proces-verbaal) wordt uitgeschreven als je bij de ticketcontrole geen geldig vervoersbewijs kan tonen. Voor de boete betaal je € 50,-. Hier komt nog € 6,- bij voor een ritkaart, waarmee je 2 uur kan reizen met de bussen en trams van HTM (niet geldig op HTM Nachtbus).

    Het bedrag van € 56,00 moet je binnen 21 dagen betalen via bankoverschrijving. Bij het opmaken van de boete vraagt de controleur naar een geldig legitimatiebewijs. Het is mogelijk om bezwaar te maken op de boete.

  • Hoe betaal ik de boete?

    • Betaal de boete van € 56,00 binnen 21 dagen per bankoverschrijving. Maak het bedrag over naar rekeningnummer NL71 INGB 0000 0088 30, ten name van HTM Verhoogd Tarief Rekening. Let op: Vermeld het nummer van de Rit Uitrij-kaart en/ of het volledige proces-verbaalnummer bij de overschrijving. Zo voorkom je extra kosten zoals een betalingsherinnering of inschakeling van een incassobureau.
    • Let op: na 21 dagen wordt het bedrag van de boete verhoogd met administratiekosten. Als de boete niet binnen 28 dagen is betaald, wordt het proces-verbaal overgedragen aan ons incassobureau of de officier van justitie.
  • Kan ik bezwaar maken tegen de boete?

    Dit kan zeker. Binnen 14 dagen na de dag van overtreding kan je in bezwaar gaan tegen een boete (proces-verbaal). Stuur hiervoor een brief of e-mail naar HTM met feiten waaruit blijkt dat je de boete onterecht hebt ontvangen en kan bewijzen dat er omstandigheden waren waar de controleur geen rekening mee heeft genomen.

    Let op: HTM neemt het bezwaar alleen in behandeling als de boete binnen 14 dagen is betaald.

    Meer info

  • Wanneer heeft het zin om bezwaar te maken?

    Je kunt altijd bezwaar maken op een boete, dit heeft zin als je:

    • Kunt vertellen waarom je de boete onterecht hebt ontvangen;
    • Kunt bewijzen dat er omstandigheden waren waar de controleur geen rekening mee heeft genomen;
    • Reageert binnen 14 dagen na de dag van overtreding en de boete hebt betaald.

    HTM neemt een bewaar alleen in behandeling als de boete is betaald voor het bezwaar wordt gemaakt.

     

    Het heeft geen zin om bezwaar te maken als je:

    • Niet hebt ingecheckt;
    • Te laat hebt ingecheckt;
    • Geen saldo op je OV-chipkaart had;
    • Reisde met de persoonlijke OV-chipkaart van iemand anders;
    • Geen of onvoldoende (munt)geld had om een kaartje te kopen;
    • OV-chipkaart gebroken of beschadigd was, waardoor de kaart niet kon worden uitgelezen;
    • Tijdens de controle misbruikt blijkt te hebben gemaakt van de HTM App.
  • Ik heb een boete gekregen terwijl ik een abonnement heb. Ik was mijn OV-chipkaart vergeten of heb vergeten in te checken. Wat nu?

    Heb je een boete gekregen ondanks je een vooruitbetaald abonnement hebt, omdat je de OV-chipkaart niet bij je had of was vergeten om in te checken?

    Als je ten tijde van de reis wel een abonnement op je OV-chipkaart had staan, kun je een coulanceverzoek indienen om het bedrag van de betaalde boete van HTM terug te krijgen.

    Let op: dit kan maximaal 3 keer per jaar.

  • Wat is de coulanceregeling?

    Heb je een boete gekregen ondanks je een vooruitbetaald abonnement hebt, omdat je de OV-chipkaart niet bij je had of was vergeten om in te checken?

    Als je ten tijde van de reis wel een abonnement op je OV-chipkaart had staan, kun je een coulanceverzoek indienen om het bedrag van de betaalde boete van HTM terug te krijgen.

    Let op: dit kan maximaal 3 keer per jaar.

  • Hoe dien ik een coulanceverzoek in?

    Na betaling van de boete, voer je het coulanceformulier in. Het proces gaat nu van start.

    1. Betaal de boete binnen 14 dagen via bankoverschrijving.
    2. Vul het coulanceformulier in.
    3. Een HTM-medewerker beoordeelt het verzoek. Als blijkt dat er aan alle voorwaarden wordt voldaan, vervalt de boete. Het betaalde bedrag wordt teruggestort.

    Voorwaarden: de Coulanceregeling werkt alleen als je binnen 14 dagen de boete betaald én registreert via het coulanceformulier. Val je buiten deze termijn? Dan geldt deze regeling niet meer. Ook wordt gecontroleerd of het identificatiebewijs wat tijdens uitdelen van de boete is getoond geldig was.

  • Ik heb de boete betaald, krijg ik alsnog een brief bezorgd?

    Nee. 7 dagen na uitgifte van de boete wordt er een herinneringsbrief naar huis gestuurd, waarin wordt aangegeven dat de boete nog niet betaald is. Als de boete vóór deze 7 dagen is betaald, versturen we geen brief.

Schade melden?

Wil je schade melden of heb je vragen over een schade? Neem contact op met onze klantenservice (0900 - 4864636) of vul het online contactformulier in.

Meer informatie.